wtorek, 8 października 2013

Jesienne ciasto ze śliwkami

Takiego ciasta ze śliwkami pewnie nie jedliście. To chyba najbardziej wilgotne ciasto jakie jadłam, intensywnie nasączone osłodzonym sokiem z całej pomarańczy, dokwaszonym lekko sokiem z cytryny. Wierzch z grudkami cukru (można ominąć, choć uważam, że stanowił ciekawe uzupełnienie), w środku zatopione kawałki śliwek. Dla mnie pyszne choć przyznaję, że słodkie, ale tym rodzajem słodyczy, który sprawia, że chcesz kolejny kawałek. Piekłam je dwa dni pod rząd, za drugim razem zmniejszając ilość cukru w polewie. Czy z mniejszą ilością cukru czy z większą - znika w mgnieniu oka. Polecam.

Jesienne ciasto ze śliwkami



Jesienne ciasto ze śliwkami



  • 2 jajka, plus 1 żółtko
  • 140 g masła, miękkiego
  • 140 g drobnego cukru
  • 140 g mąki samorosnącej (lub zwykłej z 1 łyżeczką proszku do pieczenia i szczyptą soli)
  • starta skórka i sok z 1 pomarańczy
  • 200 g śliwek (około 4), bez pestek, połowa grubo posiekana, połowa pokrojona na ćwiartki


wierzch:
  • 1 1/2 łyżki świeżego soku z cytryny
  • 200 g drobnego cukru (zmniejszyłam ilość do 150g)
  • 25 g kostek cukru, połamanych ( u mnie brązowy)


Piekarnik nagrzewamy do 160 st C. Natłuszczamy i wykładamy papierem do pieczenia foremkę keksową (u mnie 12 cm na 28 cm).
Lekko ubijamy jajka, żółtko ze szczyptą soli.
Masło i cukier ucieramy do białości, wlewamy stopniowo jajka, dobrze ubijając po każdym dodaniu. Mieszamy z mąką i skórką z pomarańczy, dodajemy 2 łyżki pomarańczowego soku i posiekane śliwki.
Przekładamy do foremki a na wierzchu układamy ćwiartki śliwek. Pieczemy ok 50 minut (ja piekłam 40).
Studzimy przez 10 minut, po czym wyjmujemy na kratkę. Pozostały sok z pomarańczy wraz z sokiem z cytryny mieszamy z drobnym cukrem. Łyżką nasączamy wierzch ciasta i układamy na nim kostki cukru. Studzimy.


Jesienne ciasto ze śliwkami
Jesienne ciasto ze śliwkami

Przepis z "The Collection", wydawnictwa BBC Books

6 komentarzy:

  1. Wyglada wspaniale. Czytajac to, co napisalas o tym ciescie nabralam na nie strrrrasznej ochoty :)

    Pozdrowienia.

    OdpowiedzUsuń
  2. Uwielbiam wilgotne ciasta ale często wychodzi mi zakalec... Twoje wygląda znakomicie!

    OdpowiedzUsuń
  3. Cudne, ma wspaniały kolor :) Uwielbiam wilgotne ciasta :)

    OdpowiedzUsuń
  4. uwielbiam ciasto ze śliwkami! to obowiązek wręcz jeśli chodiz o jesienną kuchnię :D

    OdpowiedzUsuń
  5. Wyglada cudownie, uwielbiam takie wilgotne ciasta. No i sliwki... Jesien dla mnie ma smak sliwek :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Ach,jakież ono piękne jest! Wilgotne ,zapewne cudownie pachnące i smaczne. Bardzo mi przypadł do gustu ten przepis Ewenko. Pozdrawiam Cię :)

    OdpowiedzUsuń

Jest mi bardzo miło, gdy zostawiacie tu swoje komentarze i chociaż nie zawsze na nie odpisuję, to czytam je uważnie i dziękuję za wszystkie serdecznie :-)